Blimey, het is een beetje koud hier is het niet? Ik heb net een week lang in het Caribisch gebied op het prachtige eiland Nevis gelopen (ja, ik weet het, heb medelijden met mij, nietwaar?) Waar de coolste die het ooit kreeg, in het midden van de nacht, ging over 29 graden. Dit maakte van elke run iets van een sweatfest, alhoewel ze om 6.00 uur met apen en ezels werden begeleid en door heremietkreeften werden gewaarschuwd, meer dan gecompenseerd. Hoewel het echt heel erg heet moet zijn geweest om me te hebben gereden om twee hele runs op een loopband te doen (een totaal van 10k, dus mijn jaarlijkse tredmolenafstand in mijlen bijna verdubbeld).
Naast een aantal zeer hete pistes, heb ik behoorlijk veel gezwommen - ik ben aangemeld voor de twee mijl lange Serpentine-duik in september, waarvoor mijn doel kan worden samengevat als "niet zinken". Zwemmen in het zwembad op Caribische eilanden is één ding, twee mijl ganzenpoep en koud (er) water zijn nogal iets anders. Ik zal binnenkort een open watermeer of op zijn minst lido moeten aandoen.
Dus aan jou - wie racete dit weekend, en hoe kijken al je verschillende kwalen / verwondingen / probleempjes eruit? Deel zoals altijd je triomfen en ellende onder de streep.
Ps. Vergeef me de late start van vandaag, ik ben jetlagged en niet helemaal zeker in welke tijdzone ik ben. Een nacht terugkomen op zaterdag / zondag betekende ook geen lange vlucht gisteren, dus wens me geluk, dat ik dat later vandaag probeer op niet-bijna-genoeg- slaap.
Komen er grote races aan? Ja, dat zou je kunnen zeggen. Grootste race van mijn leven, denk ik. World Athletics Championships steeplechase voor een thuispubliek. Dat is zo veel als het wordt, toch?
Waar is je favoriete plek om te rennen? Ik heb een jaar doorgebracht op de Western State Colorado University en de looproutes waren gewoon ongelooflijk. Als het mooi weer was, zouden we 16-, 18-mijls op zondag lopen op 8-10.000 voet en we zouden niet hetzelfde pad twee keer aanraken. Je zou gewoon door deze bergen rennen met deze panoramische uitzichten, en je had net een geweldig gevoel van vrijheid. Racistisch, ik hou van racen op de baan in Oordegem [Belgi?]. Het is waar mijn huidige persoonlijk record was ingesteld. Maar na dit weekend zou ik heel goed een nieuw favoriet nummer kunnen hebben!
Herinner je je je eerste race ooit? Vroeger hadden we een "uithoudingsvermogen" -race op mijn sportdag in het basisonderwijs. Het was waarschijnlijk slechts 200 meter of zo - rond een boom en terug. Ik heb dat gewonnen! Dat is mijn eerste race-geheugen. Ik herinner me ook een 5k per jaar toen mijn gezin op vakantie was in Walt Disney World in Florida. Ik moet ongeveer 12 zijn geweest en ongeveer 21 minuten of zo in een oud paar trainers en sommige joggingbodems lopen. Dan was er cross-country middelbare school. Ik werd derde in een race en kreeg een uitnodiging om naar Oost-Wales te rennen, wat in die tijd een gigantische deal was. Ik liep nog steeds in voetbalschoenen en verloor er een in een echt modderig gedeelte, dus gleed de andere schoen eraf en rende ongeveer een kwart van de race zonder schoenen.
Hoe heb je de overstap gemaakt van cross-country naar steeplechase? Een van de mannen met wie ik op de universiteit samenwoonde, was een steeplechaser - ik zou altijd met hem grappen maken dat ik hem zou kunnen verslaan. Uiteindelijk moest ik mijn geld plaatsen waar mijn mond was. Ik kreeg een plek in de Welsh inter-regionals in de 2k-achtervolging. Ik weet niet zeker of ik ooit eerder een barrière heb overgeslagen! Het duurde echter nog een paar jaar voordat ik het serieus nam.